D I E E T BIJ DEGENERATIEVE AANDOENINGEN ZOALS ME/CVS, HPU*, hypoglycaemie/CANDIDA, IBS* ENZ.
Overgewicht, Ondergewicht, Depressie, Nervositeit

Het aanbevolen dieet bij candida albicans is gericht op het wegnemen van de oorzaken
(dysbiose, schimmelovergroei,) waardoor het lichaam zichzelf herstelt, het wisselende bloedsuikergehalte wordt gestabiliseerd en het energiepeil wordt verhoogd.

De schimmelinfectie candida albicans vindt zijn oorzaak in een verstoorde darmflora. Een aangepast dieet dat extra acidophylusbacteriën bevat, geiten yoghurt, kefir of d.m.v darmbacteriesupplementen, helpt deze darmflora te herstellen.
Alle voedingsmiddelen die o.a. de candida albicans schimmel als voedingsbodem kan gebruiken dienen te worden vermeden. Dit zijn o.a alle producten die rijk zijn aan suikers en aan koolhydraten.

Vooral voeding als kristalsuiker, bruine suiker, rietsuiker, fruit, honing, vruchtensap e.d zijn zeer belastend.
Ook alle gistbevattende producten, zoals tartex, marmite en brood met gist gebakken, paddestoelen en schimmelkaas zijn beslist verboden.
Voorts wordt in verband met de afvoer van endotoxinen een zeer vezelrijke voeding, zoals groene groente aanbevolen.Groente mag altijd, liefst rauw, maar ook kort roergebakken.
Witbrood en andere deegwaren zijn streng verboden omdat deze ( net als suikers) de schimmels voeden.

Vermijd gist houdende producten: in plaats van gewoon brood, zuurdesem, mais- of roggebrood gebruiken. Per dag zijn maximaal 3 boterhammen toegestaan. Indien men minder dan 3 zuurdesemboterhammen per dag eet, mag men in plaats daarvan een overeenkomende hoeveelheid extra pandang-, basmati-, wilde, witte of zilvervlies rijst of andere granen nemen.

Mogelijkheden voor broodbeleg: geitenkaas, ei, tonijn, makreel,tomaat, rauwkost, zéér beperkt rookvlees, rosbief. Geen ham of worstsoorten waarin suiker verwerkt is of andere artificiële toevoegingen.

Absoluut geen schimmelhoudende of snel schimmelige producten (champignons, schimmelkaas, taugé, komkommer, meloen).
Ook spinazie is een product dat wij afraden omdat het histaminerijk is. En daardoor een intolerantiereactie kan opleveren.
Mensen men een poreuze darmwand hebben ook moeite met peulvruchten.

Let dus goed op hoe u zich voelt na het eten, bent u erg moe en slaperig,
dan is uw maaltijd te zwaar te verteren. Alle energie trekt dan naar uw spijsverteringskanaal!
Dit levert geen energie op, maar kost energie!
Maaltijden die moeizaam verteren, leveren meestal ook veel afvalstoffen op!

Zo mogelijk (de maag moet het kunnen verdragen) voldoende rauwkost, sla, kool, andijvie, wortelen, radijs, enz. Als men een gevoelig maagslijmvlies heeft moet men met een kleine hoeveelheid rauwkost (vóór de maaltijd) beginnen en dit in de loop van de tijd langzaam opvoeren. Kauw ieder hapje grondig en vaak.
Gebruik de etenswaren zo vers mogelijk om schimmelvorming te vermijden.
Houdt uw koelkast hygiënisch schoon i.v.m. micro-organismen.

Liefst geen varkensvlees, rund- en kalfsvlees; wél tofu (sojavlees) vette vis, lamsvlees, schapenvlees, geitenvlees, kip, kalkoen, ree, struisvogel, Eet meer vis en minder vlees.
Zie af van kunstmatige voedseltoevoegingen zoals geur – kleur- smaakstoffen en conserveringsmiddelen, verstevigingsmiddelen (olijven!), plastic verpakkingen en kant- en klaar voedsel.

NEEM EEN VERGROOTGLAS MEE NAAR DE SUPERMARKT EN LEES
ALTIJD GOED DE INGREDIËNTENLIJST OP DE VERPAKKING!!!

Welke vaste en vloeibare voeding mag niet:

Toevoegingen A en E nummers, smaakversterkers, vooral géén E 621 = veh-tsin =natriumglutamaat!
Eiwit van ei
Ongekookt leidingwater.
Geraffineerde koolhydraten, dus geen witmeelprodukten.
Gewoon brood, gebak, eierkoeken, en andere deegwaren met gist.
Broodbeleg als ham, worstsoorten, oude en belegen kaassoorten.
Zoetigheid, kant en klaar broodbeleg.
Schimmelhoudende produkten, zoals champignons, schimmelkazen.
zoet fruit zoals druiven, bananen, meloenen, maar óók geen zuur fruit zoals sinaasappels, citroenen, grapefruits, of limoenen.
Suiker of suikerhoudende producten.
Varkensvlees/kalfsvlees
Lichaamsvreemde toevoegingen, zoals conserveringsmiddelen, anti oxidanten, citric acid (citroenzuur) verstevigingsmiddel, smaak, geur, kleurstoffen en gemodificeerde producten.
Voeding uit blik, potjes, zakjes en pakjes, chinees eten (veh-tsin!)
Zoetstof, aspertaam, candarel e.d. maar ook azijn is verboden.
Aardappels en pasta tegelijk met vlees is af te raden. (koolhydraten en proteïnen)
Melk en melkproducten
Suikerhoudende frisdrank
Alcoholische versnaperingen, bier, likeur, en andere sterke drank.
Maggi, Herbamare, kerrie, nootmuskaat, kurkuma, basilicum.

Wat mag wel?

Groente zoveel je opkunt! Eet 2 x per dag verse groente! De nutriënten van verschillende soorten groente versterken elkaars werking.
Beperk fruit totdat de candidaklachten zijn verminderd.
Koop het liefst natuurlijk onbespoten producten en naar wat het seizoen biedt.
Alleen jonge geitensmeerkaas (Chavrine AH) of schapensmeerkaas.
En komt u in de verleiding: van andere kaassoorten de korsten breed afsnijden i.v.m schimmel.
Dranken; Sojamelk zonder toevoegingen, Evian, sap van niet te zoete vruchten, kruidenthee (natuurlijk en ongezoet).
Zuurdesembrood( alleen als je goed tarwe verdraagt), maximaal 3 boterhammen per dag, of een biologisch pistoletje (AH), watercrackers, bladerdeeg bij uitzondering, rijstwafels, maiswafels.
Broodbeleg: rookvlees, rosbief, jonge geiten/ schapenkaas, ei, tomaat, rauwkost, suikervrije jam.
Brood van meergranen met zaden, of maisbrood, voor zover worden verdragen.
Vis, lams- schape- geitevlees, kip, wild, struisvogel en mager rundvlees.(note Metz: liever geen rundvlees)
Veel rauwkost, vooral groenten met veel vezel en relatief weinig koolhydraten.
1 x per week gekookte eidooier of gebakken ei met uien.
Budwigpapje sojayoghurt met gekneusd lijnzaad en lijnzaadolie.
Sojamelk met Nutrix en Stevia
Walnoten, pecannoten, en macadamia.
Kruidenthee
Evian of gefilterd water, leidingwater alleen gekookt.
Een enkele keer een 1/2 glas rode biologische wijn, pleegzusterbloedwijn.
Tomaten- en groentesap en andere vers geperste sappen, mits ongezoet,
Zoals cranberrysap, pruimensap, diksap.
Biologische aardappelchips of maischips.
Kruiden: salie, kardemon, korender, dille, mosterdzaad, thijm, oregano.
Koper- en ijzervrije Multi’s zijn het veiligst, aangezien zeer veel mensen een koperoverschot én een ijzeroverschot in de cel hebben. (Biovitaal in Heelsum). Vaak komt ook een natriumoverschot voor. De kalium – natrium balans is belangrijk voor het actiepotentiaal, d.w.z. voor het signaal dat afgevuurd wordt van de ene zenuwcel naar de volgende, waardoor boodschappen worden doorgegeven van de hersenen naar de klieren en organen.
(*Hemopyrrollactamurie) Zie www.keac.nl.
(*Irritable Bowel Syndrome)