ALGEMEEN  VOEDINGSADVIES voor MEDIVERA*    ©metz
ONTBIJT
Voor wie snel iets nodig heeft i.v.m. lage bloedsuiker  of ondergewicht: Soja- of rijstemelk (warm) met Bambix Rijst.
Speltbrood wordt over het algemeen beter verdragen dan gewoon tarwebrood.
Voor wie een glutenintolerantie heeft: vermijd tarwe, gerst, haver en rogge, en bak maar liever zelf glutenvrij brood in de machine.
(Vraag gerust een recept op bij Medivera).
Wissel brood af met: soja- of geitenyoghurt met blauwe- of bosbesjes, ½ mango en/ of kiwi -verse ananas- mango-lychees -zwarte bessen-(gedroogde) pruimen (igv constipatie) –mango- kaki- abrikozen-bosbessen (of bosbessensap Zonnatura).
kamutcracker, mais- of rijstewafel met AH biologische halvarine en (zelfgebraden) kipfilet, geitenkaas, of suikervrije jam, sesampasta, bio-ei gekookt of in olijfolie gebakken uitsmijter/omelet (behalve bij ei-eiwitintolerantie, dan 4 eidooiers /p.w. 1 Lekker erbij: avocado, papaya, italiaanse kruiden.
Thee: zie theetijd. Drink alleen gekookt kraanwater.
KOFFIETIJD ZONDER KOFFIE
rijste- mais, of amarantcracker met bovengenoemd beleg, of een kom bouillon, getrokken van biologische kippevleugels (AH), met tuinkruidensoepgroente,  quinoa, linzen en pompoen.  Vraag gerust recept op.
LUNCH
Salade van winterwortel, ijsbergsla, witte kool, avocado, rode biet, (sjalot), papaya, (knoflook), andijvie, artisjok rozijnen, (pecan- of macadamianoten), gestoomde makreel/ haring/ ansjovis/ tonijn.
Slasausje: geitenyoghurt, olijfolie en/of lijnzaadolie (bij obstipatie) , scheut biol tomatenketchup, oerzeezout, teentje knoflook, bieslook, Marne’s mosterd (suikervrij)
of
Een bord basmati-of pandanrijst met tofu “licht gekruid” (biol. AH), gewokte groentenmix, en sojaroom
of
boekweitpannekoekjes (en/of amarant/teff) + soja-, rijst- of geitenmelk + 2 eieren, gebakken in olijfolie,  belegd met geitenkaas en bosuitje, of vullen met een moes van Braeburn appel, (10 min.zachtjes laten pruttelen) dan toevoegen rozijnen, kaneel en suikervrije bosbessen- of kersenjam.
THEETIJD
Dranken: (ca  1½  liter per dag) afwisselend: Saliethee (zuiverend)- gal- en leverkruidenthee, blaasthee, venkel-, lindebloesem-, kamille-, vruchten-, Sint-Janskruidthee #,- of  thee met minder looizuur (reformzaak). Ieder Momentthee.
Liever geen: Pickwick vanwege de aroma’s, groene thee of Rooibosthee.
DINER
a. Vooraf: rest van de salade van de lunch + veldsla+ valeriana sla+  perziebonen
of
b. soep getrokken van kip of kalkoen, holl.groentemix, , aardappel, venkel,  sjalotjes,
tijm, oregano, oerzeezout
c. 200 gr.broccoli biologisch en met de stronk (minimaal 2 x per week eten!)
beetgaar (2 min) of kort roerbakken, eventueel met een sausje van kooknat
(gooi het kooknat niet weg, het bevat voedingswaarde)
sojamelk of rijstemelk  met biologische ! maizena of  rijstevlokken + zeezout +Marnes
mosterd (suikervrij) + kardemon+ italiaanse kruiden+ lavas+ geitenkaas.
Afwisselend: Atlantische zalm, tilapia, kip, kalkoen, reebiefstuk, omelet.
Basmatirijst of Pandanrijst, eiermie of rijstemie.
d. Maïsmacaroni of glutenvrije pasta met roergebakken biol. soja ‘licht gekruid’ (AH), sjalotje, paksoy, verse taugé, biol.winterwortel, fles biol. tomatensaus (AH of AH doosje biologische tomatenpuree  met basilicum) koriander, kardemom, en geraspte geitenkaas erover.
e. Boerenkool opzetten in 3 cm water, na 10 min in plakken gesneden biol. aardappels teoevoegen, dan nog 10 min koken, (niet afgieten). Eventueel toevoegen voor de smeuïgheid: geitenmelk en een klein klontje geitenroomboter. (AH).
met
tofu, biologisch gehakt (Jumbo) of kalkoenfilet, met sjalotjes/ui en (kastanje-champignons/sjii take) gebakken in olijfolie. Kruiden: kardemon, koriander, komijn, knoflook, gemberwortelpoeder, marne’s mosterd, en blokjes geitenkaas.
f. Wie het verdraagt: vrouwen ½- en mannen 1 glas rode biologische wijn bij de 2de helft van de maaltijd.
TUSSENDOOR
Rijstwafels met bosbessen- jam (natufood) + halve banaan, geitenkaas met olijf, of plakjes kipfilet, haring met ui.
Thee, bronwater ,kopje soep.
Smoothy: gewassen/ gesneden andijvie, paksoy, rode biet, winterwortel, zeezout, ½ kopje bronwater en blenderen)
vijgen suikervrij, pecan- en macadamianoten met gedroogde cranberries, donkere rozijnen, abrikozen en ander fruit, biologische aardappelchips, maismoutlollie, kruidensnoepjes, dadels, vijgen, geitenkaas, zelfgemaakt waterijs, soja- of geitenmelk ijs.
Koop bij voorkeur biologische producten, vraag ernaar bij uw supermarkt..
# st/Janskruid (hypericum)  niet samen met antidepressiva of de anticonceptiepil.
Eet b3 dagen per week géén vis, vlees of kip. Wie minder vlees eet produceert meer ontlasting en heeft minder last van obstipatie. Daarbij ontgift hij beter.
Miniseer het vleesgebruik, eet liever wat vliegt, zwemt of rent.
Veehouderij is een enorm milieubelastende bedrijfstak.
Bij spijsverteringsklachten liever geen koolhydraten (aardappels-brood) samen met eiwitten (vlees) of er moet ca. een kwartier  tussen  zitten.
Vermijd: koffie, suikers/kunstsuikers,  alle additieven (vooral smaakversterker E 621 natriumglutamaat/vehtsin) in pakjes en zakjes soepen en sauzen, emulgatoren, transvetzuren, pinda’s, cashews, gefermenteerde en schimmelgevoelige producten, druiven, sinaasappels- citroenen en mandarijnen (vanwege de salycilaten).  Appels en peren bevatten pectine, dat kan een intolerantiereactie uitlokken bij mensen die hier gevoelig voor zijn. Ook nog uren later, waarbij de reactie niet meer in verband wordt gebracht met het voedingsmiddel.
Schrijf daarom op wat je eet en drinkt gedurende een week.

Braeburn en Santana appels zijn het minst allergeen.

Bij HPU/ intoleranties géén spinazie, kabeljauw, peterselie, komkommer, franse kaas, zuurkool, taugé, champignons en  meloen, vanwege de fermentatie, het schimmelgevoelige/ histamine bevattende of histamine vrijmakende aspect.

Verminder drastisch het gebruik van  tarweproducten. Granen zijn grassen, goed voor herkauwers. De mens is geen gras-eter.
Eet liever 2 x per dag warm. Kliekje mag, want dat bevat over het algemeen meer mineralen dan brood.
Beperkt fruit i.g.v. schimmelinfecties, die komen vrijwel altijd voor bij chronische klachten.
Weet wat je eet!
Lees grondig ingrediëntenlijstjes op de artikelen!
Al is het met een vergrootglas!! Of vraag de vakkenvuller bij de supermarkt om het lijstje voor te lezen. Dat kost tijd en tijd is geld.
Misschien komen er dan ooit leesbare etiketten op voeding.
*Niet persoonlijk uitgetest!